Mange har prøvet det og nydt det. En tur i den varme sauna. Man bliver afslappet og føler et ganske særligt velbehag. Men et ophold i infrarød sauna kan noget helt specielt. Her er ikke blot tale om wellness. Den helt store forskel på den almindelige sauna og infrarød sauna ligger i selve varmen. Den almindelige sauna varmer rummet meget kraftigt op – til mellem 80 - 100 grader. Kroppen bliver påvirket af den høje varme, og man sveder i hudens yderste lag. Du kan sidde ca. 15 minutter i kabinen.

Ikke som den almindelige sauna

I en infrarød sauna ligger varmen på mellem 35 - 50 grader og er dermed langt blidere. Som i den almindelige sauna bliver hudens yderste lag opvarmet, men desuden trænger den infrarøde stråling dybt ind i huden. Man bliver ikke 'tvunget' ud af en infrarød sauna efter 15 minutter, men kan nyde den specielle varme så længe man har tid og lyst og nå at læse avisen imens.

Renser for giftstoffer

Det er dokumenteret i flere videnskabelige undersøgelser, at behandling med infrarøde stråler har en stor buket af fordele. Udrenselse og smertelindring er to væsentlige fordele. Når kroppens kernetemperatur bliver forhøjet med én grad, begynder man at svede og det er sundt at svede. Transpiration hjælper med at fjerne giftstoffer fra kroppen på en effektiv måde.

Naturlig smertelindring

Forøgelse af temperaturen i vævet har også en beroligende og afspændende virkning på musklerne. Varme-terapi er naturlig smertelindring. Den kan bl.a. formindske og lindre smerter i forbindelse med slidgigt og leddegigt. Den virker ved at trænge ind i led, muskler og væv, forøge blodomløbet samt fremskynde respirationen. Desuden forbedrer varme-terapi ens bevægelighed.

Bedre kredsløb

Brug af infrarød sauna et par gange om ugen kan også resultere i et lavere blodtryk samtidig med at strålingen fremmer kredsløbet. Vi ved alle, at et højt blodtryk øger risikoen for hjertesygdomme, nyresygdomme og alvorlige slagtilfælde. Infrarøde saunaer kan på en naturlig måde få blodtrykket til at falde. Opvarmning af kroppen er også en fremragende forebyggende metode i et forsøg på at undgå infektioner. Folk der hyppigt bruger infrarød sauna har et højere antal hvide blodlegemer og forbliver mere sunde. Når de endelig bliver ramt af f.eks. forkølelse, kommer de sig hurtigere.

Hypertermisk behandling

Som noget forholdsvist nyt anvendes saunaer og infrarøde kabiner også mere og mere af sportsudøvere – ikke kun efter træningen, men som et værktøj til at forbedre selve præstationen. Ifølge den amerikanske forsker Rhonda Perciavalle Patrick kan korte perioder med forøgelse af kroppens kernetemperatur medføre markante forbedringer i den enkeltes sportspræstation. Hun kalder konceptet 'hypertermisk behandling', hvilket nye forskningsforsøg antyder har forskellige positive virkninger på kroppen – fra øget udholdenhed til vækst af nye hjerneceller.

Kosmetiske fordele

Der er også nogle skønne kosmetiske fordele ved at springe en tur ind i en infrarød sauna. Med alderen dukker rynkerne op og huden taber sin elasticitet. Få gange i infrarød sauna vil øge blodtilstrømningen til huden, hvilket hjælper på dannelsen af nye hudceller samt fjerner de døde. Resultatet er at huden bliver mere blød, glat og får noget af sin fasthed og elasticitet tilbage. Rynkerne mindskes.

Vægttab?

Sidder der et par kilo eller tre for meget på mave og hofter, er det faktisk muligt at tabe sig ved at gå i sauna. Undersøgelser viser at man kan forbrænde 5-600 kalorier, mens man sidder og slapper af i varmen. Så helt overordnet set kan brug af sauna og infrarød sauna styrke din sundhed, mindske stress og spændinger, så du bliver mere afslappet, opfriske huden og måske give det første spark til at tabe nogle af de overflødige kilo. Desuden konkluderede en undersøgelse fra 2015 publiceret i journal JAMA International Medicine at brug af sauna er forbundet med længere levetid.

Kom ind i varmen.