Som ny løber forbedrer man hurtigt sin form, og derfor er det helt naturligt at ønske at løbe længere og hurtigere i dag end i sidste uge. Men løb er en ensidig træningsform, der belaster de samme led, muskler og knogler igen og igen. Derfor kan det godt betale sig at tøjle sig lidt i starten, forklarer Jesper Petersen, der er fysioterapeut hos Løbeshop.dk. Han har en kandidat i Biomedicinsk Teknik og har forsket i løbeskader. "Nybegynderen skal være konservativ. Den næste løbetur gør ikke, at man når sit mål, men den kan derimod betyde, at man ikke når det. Folk har en tendens til at skyde skylden på skoene, men du får skader, når du løber for meget og restituerer for lidt. Det er det helt grundlæggende princip."

Mindre belastning per skridt

Man kan ikke fjerne belastningen, men man kan flytte den over til andre strukturer i kroppen, som bedre kan tåle det. Den letteste måde er at løbe kortere distancer, dvs. skære ned på belastningen ved at mindske antallet af skridt. "Du kan også mindske belastningen per skridt, og her har fart, landing på foden, skridtlængde og selve skoen betydning. Der findes ikke en optimal måde at løbe på. Det er bare et spørgsmål om, hvor man gerne vil have belastningen henne."

Variation, variation, variation

Variation er kodeordet for Jesper Petersen. Selv rutinerede løbere kan få meget ud af at ændre på rutinerne. "Forskningen tyder på, at variation er godt. Folk, der løber i flere forskellige sko eller dyrker anden idræt, har færre skader. Hvis du har mere end ét par sko og varierer din rute og underlaget, så vil kroppens strukturerer blive aflastet og belastet forskelligt." Hvis man vil undgå skader, handler det om at holde øje med kroppens små signaler. Hvis man ikke udsætter den for overbelastning, skal den nok tilpasse sig. "En løbetest kan være med til at finde en sko, som nu og her kan hjælpe dig med at løbe længere, men generelt vil din krop blot vænne sig til den belastning, som den bliver udsat for, så længe du er påpasselig med mængden af løb og giver kroppen tilstrækkelig tid. Det er det fantastiske ved kroppen. Den tilpasser sig bare til de belastninger, den udsættes for."