Når man måler tab af gode leveår, så indtager smerter i lænderyggen og nakken suveræne første- og andenpladser. Op mod tre fjerdele af den voksne danske befolkning mister livskvalitet på grund af tilbagevende rygsmerter. Herudover har smerterne også store samfundsøkonomiske konsekvenser. Ifølge en undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed koster det hvert år i omegnen af 17 milliarder kroner i behandling, sygedagpenge, pensioner og produktivitetstab. Det fortæller Per Kjær, der er lektor på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Problemet er, at mange mennesker bliver inaktive, når de oplever smerte. De holder op med at bevæge sig, og det er ifølge Per Kjær den helt forkerte vej at gå. Det handler om at holde sig i gang og ikke lade sig lamme af smerten.

Undgå rygbesvær

"Der er stærk dokumentation for, at øvelser kan nedsætte rygbesvær. Det vigtigste er sådan set bare, at man gør noget. Første skridt er at holde sig bevægelig. Det næste er at styrke musklerne. Mave-, ben- og rygøvelser kan man lave i 117 varianter, men det handler om at holde sig fysisk aktiv. Man skal cykle, gå og svømme, alt det man kan. Det går dem bedre end dem, der lægger sig på sofaen."

Kroppens naturlige alarmberedskab

Per Kjær forklarer, at langt de fleste rygproblemer er uskadelige, hvis ikke man har fået en decideret skade. Problemet er, at det kan være svært at mærke forskel. En hel kaskade sættes i gang, når man oplever smerte, fordi hjernen opfatter smerte som et faresignal, forklarer han. "En smerte forårsaget af en uhensigtsmæssig stilling kan i hjernen udløse en hel tankerække om, at det er farligt og noget er gået i stykker. Den frygt er meget uheldig, for den er faktisk med til at sætte kroppen i et alarmberedskab, hvor smerten opleves endnu værre." Hvis man ikke er blevet tacklet hårdt i en fodboldkamp for nyligt eller har mistanke om en diskusprolaps, skal man bare blive ved med at bevæge sig på trods af smerten. Gode øvelser er let tilgængelige, afrunder Per Kjær. "Gå gerne på nettet. Der findes masser af gode og informative videoer. Man skal være udforskende i forhold til smerten. Og bliver du i tvivl, så snak med en læge, fysioterapeut eller kiropraktor om det."