”Plantesteroler findes i små mængder i planters cellemembran og dermed i vegetabilske fødevarer som for eksempel planteolier, nødder, frø, kornprodukter, frugt og grøntsager,” siger klinisk diætist Heidi Rydahl Jensen fra DiætistHuset.
Det karakteristiske ved plantesteroler er, at det ligner kolesterol - den livsnødvendige byggesten i menneskets krop - der kommer fra animalske fødevarer som æg og kød.
”Plantesterol og kolesterol ligner hinanden kemisk set, så de optager samme plads i kroppen. Et øget indtag af plantesteroler gør derfor, at kolesterolet fra kosten i højere grad udskilles som affald. Dermed sænkes kolesterolindholdet i blodet og særligt det dårlige kolesterol LDL,” påpeger Heidi Rydahl Jensen.
De mest almindelige plantesteroler er beta sitosterol, campesterol og stigmasterol.

Plantesterolers effekt bevist

”Der er videnskabeligt belæg for, at plantesteroler har indflydelse på kolesteroltallet,” siger Heidi Rydahl Jensen, men tilføjer:
”Indtaget af plantesteroler kan ikke nødvendigvis stå alene, men kan være del af forebyggelse og behandling af forhøjet kolesteroltal i sammenhæng med eventuel medicinsk behandling, sund kost og eventuelt direkte kolesterolsænkende kost samt motion,” fremhæver hun.
Til forskel fra medicin er plantesteroler og en sund kost samt eventuelt vægttab bivirkningsfri, så det giver god mening at fokusere på dette, og man kan i høj grad selv påvirke sit helbred og nedsætte risici for blodpropper og hjertekarsygdom, som et øget indhold af kolesterol i blodet giver.

Sådan øger du dit indtag af plantesteroler

 

Naturlige kilder

Alle planter indeholder plantesteroler. Du finder store mængder sterol i bælgfrugter og i nødder som f.eks. mandler og jordnødder. Det er tilstede i avocado, sojabønner, i mange kornprodukter og i kål – specielt broccoli, rosenkål og blomkål. Frugter som æbler og bananer indeholder også høje koncentrationer af sterol. En rigtig effektiv kilde til mere sterol i kosten er desuden vegetabilske olier som olivenolie, sesamolie og majsolie.

Sterolberigede fødevarer

Fordi mange ikke spiser på en måde, så de får tilstrækkeligt med sterol, tilføjer nogle fødevareproducenter plantesterol til produkter, hvor det ikke forekommer naturligt. Der er ofte tale om mejeriprodukter f.eks. mælk og ost. Hvis plantesterol er kunstigt tilføjet madvarerne, skal det anføres på emballagen.

Kosttilskud

I helsebutikker og hos materialister kan du yderligere som håndkøb finde plantesteroler som kosttilskud i form af piller eller tyggetabletter. Kosttilskuddet tages sammen med et hovedmåltid, og du får størst udbytte af plantesterolen, hvis den indtages sammen med fedtholdige fødevarer.