Utilstrækkelig søvn og søvn af dårlig kvalitet gennem en længere periode er i høj grad noget, man skal tage alvorligt, da det både forringer livskvalitet og øger risikoen for, at ens sygdom bliver værre.

”Utilstrækkelig søvn og søvn af dårlig kvalitet gennem en længere periode er i høj grad noget, man skal tage alvorligt, da det både forringer livskvalitet og øger risikoen for, at ens sygdom bliver værre,” siger Poul Jørgen Jennum, overlæge på Dansk Center for Søvnmedicin og professor ved klinisk neurofysiologisk afdeling på Rigshospitalet-Glostrup.

Dårlig søvn skader

Nogle patienter med hjertekarsygdom oplever en forværring af deres sygdomme, når de sover. De får f.eks. et højere blodtryk eller en forstyrrelse af hjerterytmen. Det kan forstyrre søvnen, og den dårligere søvn forværrer sygdommen. På den måde kan det blive en ond cirkel, som man skal have stoppet, siger Poul Jørgen Jennum.

”Hvis man som hjertepatient sover dårligt eller oplever en forværring af sin sygdom om natten, kan en korrekt medicinering hjælpe til bedring. Hvis man sover dårligt som hjertepatient, skal man derfor opsøge sin læge. Man kan ikke bare tage sovepiller og komme ud over sine søvnproblemer på den måde. Sovepiller har en umiddelbar søvninducerende effekt, men de er vanedannende og medfører ikke bedre helbred,” siger Poul Jørgen Jennum.

Man kan som hjertepatient også gøre andet for at forbedre sin søvn. Se gode råd til en bedre søvn i bunden af artiklen.

Flertallet af KOL-patienter sover dårligt

Tre ud af fire KOL-patienter sover dårligt, og det kan der være flere årsager til. De er vigtige at kende, så man kan tage fat det rigtige sted, siger Philip Tønnesen, dr. med. og overlæge på Dansk Center for Søvnmedicin.  

  • 25 procent af alle KOL-patienter har kronisk søvnløshed. Det kan nogle gange lindres, hvis du sørger for en god søvnhygiejne (se råd til sidst i artiklen).
  • Noget medicin mod KOL kan forringe søvnkvaliteten. I det tilfælde skal du kontakte din læge.
  • Hvis du oplever en forværring af sygdommen, når du sover, skal din læge kontaktes, da du måske skal have ændret sin medicinske behandling.
  • Hvis din partner har opdaget, at du snorker så meget, at det giver pause i vejrtrækningen, kan du have det, der hedder søvnapnø. Det er meget usundt, hvis det får lov at stå på. Derfor skal man søge hjælp hos sin læge.

Fem gode råd til at bekæmpe kronisk søvnløshed

  • Du skal undgå kaffe efter kl. 18 om aftenen, og forsøge at undgå for meget alkohol og store måltider lige inden sengetid.  
  • Gode faste søvnvaner er vigtige. F.eks. i seng hver dag kl. 23 og op kl. 7, uanset om du har ligget vågen i nogle timer i løbet af natten. Man skal samtidig undgå at sove i løbet af dagen og aftenen.
  • Hvis du vågner efter fire timer og ikke kan sove, er det en god idé at aflede sig selv, så du ikke ligger og tænker for meget. Musik har vist sig at have en god virkning på mange.
  • Du skal sørge for at dæmpe belysningen om aftenen og undlade at kigge ind i din computerskærm eller iPad en time op til, at du skal sove. Lyset fra skærmene kan nemlig forstyrre døgnrytmen og dermed søvnen. 
  • Hvis du har lidt af kronisk søvnløshed i mange år, skal du søge hjælp. Det kan f.eks. kognitiv terapi og afslapningsøvelser, der kan hjælpe.