Så meget protein skal du have

En tommelfingerregel er, at du som lungesyg skal have 1,5 gram protein per kilo kropsvægt per dag. Vejer du 60 kilo, skal du derfor indtage 90 gram protein om dagen.

Som KOL-patient kan det være en kamp at trække vejret. Derfor er det vigtigt, at man har nok energi og muskelmasse til at fylde lungerne med luft – og tømme dem igen. Desværre mister KOL-patienter ofte muskelmasse i forbindelse med deres sygdom, da den kronisk syge krop har en forøget omsætning af protein. Derfor skal KOL-patienter være ekstra opmærksomme på at spise nok, især protein, for så får kroppen de byggesten, den skal bruge. I modsat fald kan deres sygdom forværres og deres livskvalitet forringes, siger klinisk diætist hos Lungeforeningen, Nina Møller-Nielsen.

Når de ikke spiser nok, så ser vi, at de har ikke energi og luft til at komme ud, handle ind, klare praktiske gøremål og til at spise

”De har bl.a. brug for muskelstyrken til at trække vejret og hoste slim op. Når de ikke spiser nok, så ser vi, at de har ikke energi og luft til at komme ud, handle ind, klare praktiske gøremål og til at spise. De isolerer de sig i forhold til omverden og bliver de afhængige af andres hjælp. Så det har stor betydning for deres livskvalitet, at de får den rette ernæring,” siger Nina Møller-Nielsen.

Appetitten er ikke altid i top

KOL-patienter skal have ekstra protein, men det er ikke altid lige let at få ned. Appetitten har det nemlig med at blive mindre hos KOL-patienter. Derfor gælder det om at fokusere på de madvarer og retter, som man har nemt ved at spise. ”Man kan som patient ikke bare presse maden ned, så gælder det om at finde frem til, hvad man har lyst til at spise og kan få ned og evt. supplere med fødevarer med et højt fedt- og proteinindhold, som f.eks. ost, æg og nødder, der er meget energitætte,” siger Nina Møller-Nielsen.

Man kan som patient ikke bare presse maden ned, så gælder det om at finde frem til, hvad man har lyst til at spise og kan få ned.

Hvis det alligevel ikke rækker, så er det en stor hjælp for nogle KOL-patienter at bruge ernæringsdrikke, som både giver en masse energi og protein, samtidig med, at man kan nøjes med at indtage små mængder. ”Nogle synes, det er nemmere at overskue, at man bare skal drikke en eller to deciliter af ernæringsdrik i stedet for at spise en masse mad.” Det er dog ikke alle, som kan få tilskud til ernæringsdrikkene, så hvis man synes ernæringsdrikkene er lidt for dyre – de koster ca. 20 kr., så kan man vælge at bruge det som supplement, når appetitten er på sit laveste.

Det er vigtigt at få sig rørt

Når du spiser proteinrig mad, får kroppen de byggesten, den skal bruge til at bygge muskler, men hvis du ikke bevæger dig, så forbrændes proteinerne som energi i stedet. Derfor er det også vigtigt, at man også får rørt sig. ”Det er vigtigt, at KOL-patienter bruger deres krop og muskler, samtidig med at de spiser godt, så man undgår tab af muskelvæv.

Det er vigtigt, at KOL-patienter bruger deres krop og muskler, samtidig med at de spiser godt, så man undgår tab af muskelvæv.

Det behøver ikke være fitness, men det kan være andre måder at røre sig, f.eks. at cykle eller gå ture. Så er det nemmere at komme omkring og være selvhjulpen. Hvis man først begynder at nedbryde muskel- og fedtvæv, så er det svært at vende om. Det gør, at man hurtigt bliver inaktiv, og så er der andre ting, der følger med i hatten,” siger Nina Møller Nielsen.