Marianne Jensen er audiologiassistent og beskæftiger sig i sit arbejde blandt andet med Tinnitus, en hørelidelse som de fleste måske kender som ’ringen for ørerne’, og som kan være en ubehagelig følgesvend, når den er værst. Derfor opfordrer Marianne Jensen i første omgang til, at folk sørger for at forebygge så godt som muligt. ”I dag er det heldigvis så velreguleret på arbejdspladser, at det ikke er det største problem. Men selvfølgelig skal man sørge for at bruge det udstyr, der er påkrævet, høreværn osv. Det er mere i fritiden, at man skal passe på. Man køber en vinkelsliber og går til den i 14 dage i sommerferien uden høreværn, og så har man tinnitus og måske en høreskade. For yngre mennesker er det særligt musikken på diskoteker og til koncerter, som kan være et problem, ligesom høretelefoner bringer lyden meget tæt på ørene og derfor er ekstra farlige,” forklarer Marianne Jensen og tilføjer, at et problem ved nutidens forbedringer inden for lyd netop gør, at man kan skrue højere op uden at det – som med fortidens kassettebånd – ødelægger lyden.

Tinnitus er kroppens advarselssignal

Marianne Jensen fortæller, at de fleste nok har prøvet at komme hjem en aften med ringen i ørerne, og at det netop er grund til at handle. ”Det er kroppen, der udsender et advarselssignal. Man kan godt få det nogle gange, hvor det så går væk igen, men lige pludselig, så bliver det der.” Og bliver lyden først siddende, skal ens første skridt være at tage til ørelæge. Her vil man kunne finde ud af årsagen, som fx også kan være myoser, for højt blodtryk eller stress. ”Tinnitus er også en måde, kroppen siger ’Du har for travlt, du sover for lidt, får for meget larm og for meget stress’. Alle de ting kan fx give problemer med at sove om natten, og når man ikke kan sove på grund af tinnitus, får man endnu mere stress og mere tinnitus. Så det er en ond cirkel, og det gælder altså om i første omgang at gå til ørelæge og få at vide, at det ikke bunder i noget farligt.”

Apps kan hjælpe ved tinnitus

Næste skridt er så at gøre noget ved tinnitus – for der er meget man kan gøre, fortæller Marianne Jensen. ”Man kan gå til en audiologopæd, som kan give en gode råd til fx at lære at falde i søvn osv. Der findes også forskellige tinnitus apps, der sørger for nogle lyde, så der ikke er helt stille om en, og man kan få høreapparater med en såkaldt tinnitus masker, der er med til at få tinnitusen til at træde i baggrunden. Det værste er at isolere sig, for så kan man blive endnu mere lydfølsom. Man skal lære at leve med det, og der sker ofte det, at folk så helt glemmer det igen. Det vigtigste er at få taget hånd om det, og så er det jo så individuelt hvilken løsning, der passer til hvem.”