Af Cecilie Hartvig Klindt

De fleste, der lider af afføringskontinens, opfatter det som et tabu. Men du er langt fra alene, hvis du har lidelsen. Det er svært at komme med et præcist tal, da mange ikke går til lægen med deres problemer, fordi de føler skam. Men man antager, at mellem 100.000 og 200.000 har svære problemer med at holde på luft eller afføring.

Hvis man er ramt, kan man føle sig meget ensom, fordi man ikke har lyst til at tale med andre om sine problemer. Det kan føre til, at man isolerer sig for ikke at komme i ubehagelige situationer. Og det kan fylde så meget, at man får en markant nedsat livskvalitet, fordi det begrænser ens livsudfoldelser.

Gode råd

  • Gå altid på toilettet, når du har afføringstrang. Gode toiletvaner er vigtige for, at tarmen fungerer optimalt.

  • Træn din bækkenbund regelmæssigt.

  • Vask dig regelmæssigt efter toiletbesøg, så du føler dig ren - f.eks. med vådservietter eller et bidet.

  • Sørg for at få nok fibre - f.eks. ved at indtage loppefrøskaller hver dag.

  • Og sidst men ikke mindst - tal med din læge om det. Du er bestemt ikke alene om at have lidelsen, og lægen vil altid vide, hvad der er bedst for dig. Du kan gøre noget ved det og få det bedre.

 

Kilde: www.sundhed.dk